Natuurlijk was toezicht houden het eerste motief voor de Nederlandse Vechtsportautoriteit (VA) om een keurmerk voor vechtsportscholen te introduceren. Maar al vroeg begreep de organisatie dat sportscholen er ook direct en duidelijk voordeel bij moesten hebben. Door van het keurmerk voor hen een kans te maken, werd de introductie een succes, stelt Farid Gamei, directeur van de VA.
Moeten we als sportschoolhouders door bureaucratische hoepels gaan springen? Komen jullie politieagentje spelen? Wat gaat het kosten? Bij het ontwikkelen van het Keurmerk Vechtsportautoriteit gingen wij eerst aan tafel met de direct betrokkenen: de eigenaren van vechtsportscholen. Veel vragen die we kregen getuigden van scepsis. Logisch, de sector bestaat deels uit vrijbuiters die veertig jaar lang ongereguleerd werkten. Ja, ze begrepen dat het nuttig was het kaf van het koren te scheiden. Maar zou dit niet vooral veel gedoe opleveren?
Twee jaar na invoering van het Keurmerk zien we dat de scepsis is verdwenen. Sleutel daarbij was dat we nadrukkelijk keken hoe we de sportscholen enthousiast konden maken. Dat ligt niet direct voor de hand, want we hebben het over een instrument van een toezichthouder waarmee standaarden en gedragingen worden afgedwongen. Door goed te luisteren naar de sportondernemers kwamen we tot een aanpak die hen uiteindelijk bleek te overtuigen.
We wisten dat veel vechtsportschoolhouders een gevoel van trots en een behoefte aan erkenning hadden. Ze hebben hard gewerkt om iets moois neer te zetten. Veel sportscholen begonnen als hobby van mensen die naast hun werk in de avonduren een zaaltje bestierden, en dat met toewijding wisten uit te bouwen tot een professioneel bedrijf. Ze waren pioniers in een jonge sport, praktijkmensen, soms zonder formele opleiding. Als het keurmerk zou worden gepositioneerd als erkenning van hun harde werk, kon het voor hen een positieve lading krijgen.
We gaven aan ook aan dat wij richting gemeenten zouden communiceren dat keurmerkhouders vanuit vertrouwen benaderd konden worden. Gezien de reputatie die vechtsporten bij sommige gemeenten had, betekende dit een nieuwe verhouding. Inmiddels geeft het keurmerk gemeenten vertrouwen dat een sportondernemer z’n zaken op orde heeft. Het neemt hordes weg als een vechtsportschool aanklopt voor een vergunning of deelname aan een gemeentelijk programma, zoals een jeugdpas of sportdag.
Tenslotte zagen we een communicatiekans in het keurmerk. Sportscholen gaven aan dat ze het keurmerk prominent op de deur zouden willen dragen en op hun website wilden plaatsen, omdat het kon helpen om twijfelende sporters of ouders van sporters over de drempel te krijgen. Bij de toekenning van het keurmerk stuurden we daarom met de oorkonde een mooi emaillen schildje en deurstickers mee en per e-mail volgden banners die ze online konden gebruiken. Met het Keurmerk Vechtsportautoriteit kon een sportschool zich ook in lokale en regionale media laten zien als instituut dat z’n zaken op orde heeft. Daarom leverden wij ook een sjabloon-persbericht. Ze hoefden alleen nog de naam en de locatie van hun sportschool in te vullen en het op te sturen. Dat resulteerde tot nu toe in zeker 90 positieve berichten over een keurmerkhouder in de lokale of regionale krant of omroep. Gratis reclame die veel meer waard was dan de 100 euro die de aanvraag van het keurmerk kostte.
In december overhandigde minister Helder het vierhonderdste keurmerk aan een apetrotse sportondernemer. Vanaf de eerste dag zagen we op sociale media met hoeveel trots het keurmerk werd uitgedragen, want inderdaad: heel veel eigenaren van vechtsportscholen ervaren het als erkenning. Als we bij gyms op bezoek komen, zien we niet zelden krantenartikelen over ‘hun’ keurmerk ingelijst aan de muur. ‘Een kroon op m’n werk,’ zei een ontroerde sportschoolhouder zelfs. We worden regelmatig gevraagd door andere sporten en sectoren naar onze aanpak. We onderstrepen dan dat een keurmerk geen doel op zich moet zijn, maar een middel om de kwaliteit in de sector naar een hoger niveau te tillen. Maar we benadrukken ook dat het enorm helpt als je van een keurmerk voor de ontvanger echt een kans maakt.
Wij denken dat dit ook kansen biedt voor andere sporten. Mooi dat we hier binnen POS samen mee aan de slag kunnen. Welke sport volgt?